Livesound Instructies

Take a minute to read...

  1. In verband met de voorbereiding van de gig beschik ik (de eerste keer) graag over de priklijst op het podium van opdrachtgever of de band. Deze kan bij voorkeur digitaal worden aangeleverd.
  2. In principe worden alle instrumenten uitversterkt, om de zaal-mix optimaal in balans te kunnen brengen. Dat betekent echter dat de volumes óp het podium zodanig dienen te worden afgesteld, dat deze de zaal-mix zo min mogelijk beïnvloeden maar voor jezelf toch hoorbaar bent op het podium. Gitaarversterkers worden om die reden door mij vaak 45 graden (naar de gitarist gekanteld), net als een floor-wedge).
  3. De drummer bepaalt steeds het basisvolume van de hele band. Ook deze wordt (subtiel) uitversterkt. Hieromheen wordt dan het podiumgeluid 'gebouwd'. 
  4. De gitaristen dienen hun effectpedalen onderling in juiste verhouding te zetten, zodat deze bij een boost of distort niet plotseling gaan 'knallen'. Dat geldt overigens ook voor de keys met zwel-pedalen.
  5. Probeer zoveel mogelijk kraak, ruis en brom van je eigen gear te vermijden of op te lossen. Dat is meestal hinderlijk in de mix.
  6. Ik heb 7 separate monitormixen ter beschikking. Dit kunnen naar believen allemaal floor-wedges zijn of in combinatie met (3) stereo in-ear systemen (Je dient wél je eigen 'oortjes' mee te nemen).
  7. We doen de soundcheck samen net zolang tot we tevreden zijn over het podium- én zaalgeluid. Daarna mag er echter niet meer zonder meer gedraaid worden aan versterkers- of effectpedaal (volume)knoppen. Dat zou de mix namelijk weer beïnvloeden.
  8. Gedurende het optreden ben ik voor jullie continu paraat en hou zo veel mogelijk in de gaten. Als er wat is kun je het gewoon vragen of duiden.
  9. In mijn bus zit altijd een drumriser (200 x 175 x 50) met anti-slip mat. Standaard heb ik vier colour-leds naar het podium gericht, als er verder geen adequaat podiumlicht voorhanden is. 
    Op verzoek en tegen een meerprijs kan zowel het FOH, het podium als het licht worden uitgebreid.